Woensdag 07 juli 2004, Snackkoerier nr. 13 2004
Zondag 27 juni was een grote dag voor Willem Roeper. De introductie van ‘zijn’ kroket vond plaats op de eerste Texelse lamsvleesdag. Kwekkeboom produceert de Texelse Lamsvleeskroketten naar zijn recept.
‘Trots als een aap met zeven staarten’, is kok en ambachtelijk ijsbereider Roeper. ‘Ik twijfelde wel eens of mijn kroket goed genoeg is. Maar dat is nu bewezen doordat een topmerk als Kwekkeboom hem in het assortiment neemt.’
Verleden jaar juni begon het balletje te rollen. Toen vertelde Roeper in Snackkoerier dat hij naast (schapenmelk)-ijs ook lamsvleeskroketten maakt en daar een fabrikant voor zocht vanwege de toenemende vraag. Sjoerd Zwanenburg van Coldfood (moederbedrijf Kwekkeboom) belde hem op de dag van publicatie al op. ‘In eerste instantie bood hij me een ‘krokettenlijntje’ aan voor meer fabrieksmatige productie, maar dat zag ik niet zitten’, aldus Roeper.
Na het zomerseizoen werden de contacten aangehaald. ‘We bereikten snel overeenstemming dat wij hem zouden gaan maken’, vertelt brandmanager Moniek Provoost van Coldfood. ‘Het is een luxe culinaire kroket die mooi bij het merk Kwekkeboom past.’ Vervolgens werden receptuur en productie getest. Roeper: ‘Er is een verschil tussen handmatige- en fabrieksproductie. Al na de tweede proef in de fabriek was de smaak perfect’, is hij enthousiast. ‘Het vlees is goed gerijpt en de kruiding met rozemarijn en tijm precies goed. Daardoor heeft de kroket een mooie lamssmaak zonder dat die overheerst. Zo lekker kan ik hem zelf niet maken.’
De kroket draagt het streekmerk Waddengoud. Dit garandeert dat het lamsvlees van Texel komt en dat de lammeren minstens 100 dagen in de wei hebben gelopen. ‘Het keurmerk staat voor eerlijke en pure ingrediënten’, vertelt Provoost. De kroket is bedoeld voor luxer cafetaria’s, restaurants en lunchrooms. ‘Maar op Texel komt hij zeker in elke snackbar te liggen en ook van Belgische cafetaria’s is al veel belangstelling.’